Opschalen met standaard actuatoren – Zorgen over de inschakelduur?
We willen wat handmatige spindels op onze verpakkingslijn vervangen door elektrische actuatoren om de ergonomie te verbeteren. De Standaard Lineaire Actuatoren van Progressive lijken een kosteneffectieve oplossing. Mijn enige zorg is de inschakelduur (duty cycle) van 25% die in de specs staat. Betekent dit dat ik hem maar 15 minuten per uur kan gebruiken? Dat lijkt me weinig voor een productieomgeving.
10 weergaven

In de specificaties van de standaard lineaire actuator staat die 25 % duty cycle inderdaad, maar dat betekent niet letterlijk “15 min per uur gebruiken”. Het betekent dat de actuator niet continu op vol vermogen mag draaien zonder af te koelen — de motor moet genoeg rust krijgen om oververhitting te voorkomen. In een verpakkingslijn waar je korte, herhaalde bewegingen hebt (bijv. 5–10 sec per cyclus), kun je dat prima in een uur kwijt zonder problemen. Voor zeer intensief continu gebruik bestaan er zware series met hogere duty cycles. Zie https://www.progressiveautomations.com/nl-eu/pages/standard-linear-actuators voor details en omschakelmogelijkheden.