top of page

Algemene discussies

Openbaar·5 leden

Heldere uitleg zoeken voor ArchiMate lagen

Afgelopen periode probeer ik mijn begrip van enterprise architectuur te verdiepen maar ik loop telkens vast op het verschil tussen de business, applicatie en technologische lagen binnen ArchiMate. Vooral wanneer ik bestaande diagrammen moet lezen merk ik dat ik moeite heb om te zien waarom bepaalde relaties zijn gekozen en hoe gedragselementen precies passen binnen een model. Het voelt alsof ik telkens puzzelstukjes mis waardoor ik geen volledig plaatje krijg. Ik zoek daarom een training of materiaal waarin die lagen echt stap voor stap worden opgebouwd zodat ik niet langer hoef te raden hoe de structuur hoort te werken.

18 weergaven
Billie Nickelson
Billie Nickelson
Nov 27, 2025

Ik herken dat gevoel want ik had hetzelfde toen ik voor het eerst met die verschillende lagen werkte en telkens twijfelde hoe je structuur en gedrag combineert. Het werd pas logisch toen ik een uitgebreid programma volgde waarin alle ArchiMate onderwerpen van niveau 1 en 2 samen werden behandeld zodat je ziet hoe alles op elkaar aansluit. Misschien helpt dit overzicht je verder omdat daar zowel de laagmodellen als de relaties duidelijk worden opgebouwd https://www.advisedskills.com/nl/enterprise-architecture/archimate-3-foundation-and-practitioner-level-1-and-level-2 waardoor je niet meer hoeft te zoeken naar losse definities.

leden

• Akash Tyagi
    Akash Tyagi
  • Billie Nickelson
    Billie Nickelson
  • Sia Enko
    Sia Enko
  • Madina Tarin
    Madina Tarin
bottom of page